Från förtvivlan till hopp

Kadunks julbrev

Av Andreas Sidkvist & Susanna Elfors

Av Andreas Sidkvist & Susanna Elfors

Grundare Kadunk kommunikationsbyrå

Om 2019 var ett år av vin så har 2020 bjudit på lite mer vatten. Vi började starkt under vintern med att planera för årets Tågsemesterdag. Efter den bejublade och omåttligt populära Tågsemesterträffen 2019 ville vi nu skapa en tradition och intresset var förstås stort. Många härliga tågsemestrare ville mer än gärna berätta om sina resor på scen och vi fick gallra hårt för att välja ut de bästa talarna och de mest spännande berättelserna. Även den i tågfrågor pådrivande politikern Per Bolund hörde av sig och ville vara med och inledningstala.  Intresset i vårt community var stort och vi hade på kort tid sålt hundratals biljetter.

Vi fick också snabbt många partners däribland Railtic, Tyska Turistbyrån Omio, Norrtåg, Snälltåget, Bodens Turistcenter, Inlandsbanan och tidningen ETC som gärna ville vara med och upprepa den härliga folkliga tågfesten från året innan. Men då kom ett litet virus och vi fick tänka om. Vi ställde om från fysisk fest till en digital Tågsemestertimme. Tillsammans med en handfull partners genomförde vi ett digitalt event som ändå nådde ett hundratal åhörare. 

Vi hade även äran att i maj få vinna Naturvådsverkets Miljömålspris som Årets inspiratör. Något som vi tycker känns extra bra då det just är inspirera vi vill göra. Vi blev även nominerade till Aftonbladets pris Svenska hjältar inom kategorin Miljö samt till Nätverket Hållbar Besöksnärings pris “Årets hållbarhetsinsats”.

På grund av corona har vi inte kunnat expandera så som planerat under året, men vi har inte legat på latsidan för det. Vi har deltagit i affärsutvecklingsprogrammet Call To Action vilket har lett till en betydligt mer tydlig och stark affärsplan. Under hösten har vi ersatt fysiska event med digital marknadsföring och har utvecklat flera olika kampanjkoncept. Vi har också genomfört flera populära digitala kampanjer med stor räckvidd. 

Under hösten lanserade vi bland annat vårt grundpaket för långsiktigt samarbete, Plattformspaketet. Genom att bli plattformspartner investerar våra kunder i ett långsiktigt samarbete för att stärka sitt varumärke och få förmånliga rabatter när de vill göra kampanjer i våra kanaler. 

I oktober välkomnade vi med glädje vår första Plattformspartner, Vy Tåg AB. Tillsammans med Vy gjorde vi en väldigt framgångsrik kampanj för att lansera Vy:s nattåg.  Över 50 000 personer i vårt community nåddes av kampanjen och 240 personer deltog i tävlingen om att få vinna en resa till Ice Hotel med Vy. En riktig framgångssaga. Vi ser nu fram emot ett fortsatt samarbete med Vy och fler destinationer i norra Sverige. Att resa norrut är vackert, klimatsmart och säkert ur ett coronaperspektiv. 

Nyligen hade vi också fint besök, av tre unga fransmän som reser med cykel och tåg genom världen kom till Sverige eftersom de hade sett oss på fransk TV i våras och blivit inspirerade. Det är glädjande att det vi gör ger eko över hela världen. 

Under 2021 kommer vi att arbeta med fler digitala kampanjer och events. Om det är möjligt också med mindre fysiska evenemang. Vi kommer att göra en satsning på paketresor till Sverige och om möjligt fler länder.  Vi är också på banan med att arbeta som konsulter åt våra partners för att bistå dem i arbetet med att skapa bättre reseupplevelser.

Trots en period av mörker, ser vi med tillförsikt på framtiden. När viruset släpper sitt grepp om världen och vi kan se ljuset i tunneln kommer många vilja resa igen. Då vill vi, liksom nu även EU, att 2021 ska bli järnvägens år. 

 

God jul och gott nytt år önskar,

Susanna Elfors och Andreas Sidkvist 

Grundare Kadunk

Några av våra kampanjer under året

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *